سد محمد رضا شاه


سال 1339 آغاز پروژه سد دز
پروژه احداث بلند ترین سد خاور میانه و خاور دور توسط سازمان برنامه ایران بنا نهاد ه شد . این سد به منظور آبیاری یک میلیون و هشتصد هزار هکتار از زمینهای قابل کشت دشت خوزستان ونیز به منظور تامین انرژی سودمند برق احداث میشد . طرح و نقشه این سد محول شد به موسسه عمران و منابع نیویورک که امکانات خود را در اختیار مشاورین برق میلان در طراحی این سد گذاشت . پس از رقابتی بین بزرگترین شرکتهای ساختمانی سازمان برنامه اجرای این مهم را به عهده شرکت میلانی  " امپرزیت جی لولا لودِ جی یا نی " گذاشت .
کاربا مساحی محل در آذر ماه 1338 آغاز شد . پی ریزی محل کار ، ساختن جاده ها و تونلها حفاریها و کابلهای نقاله فاصله زیاد تا مرکز تدارکاتی ، کار آماده سازی را مخصوصا بحث انگیز و پراهمیت ساخت . رسیدن به گلوگاه رودخانه از بزرگترین موانع اولیه ای بود که میبایست از سر راه برداشته شود . در وهله اول ساختن جاده ای به آن لبه باز مشرف به دره عمیق کار نسبتا آسانی بود اما ساختار جغرافیایی محل و دیواره هایش که تقریبا بطور عمودی از رودخانه سر به فلک کشیده شده بود ، تنها راه ممکن برای دستیابی به محل احداث سد در قعر دره ، منحصر به حفر تونلی بود که شش کیلومتر طول داشت و دارای مقطعی به سطح 35 مترمربع بود که بصورت زیکزاک و مارپیچی به قعر دره میرسید . به منظور تخلیه آب محل کار میبایست آب رودخانه دز با تونل انحرافی به محل پایین تر از محل احداث سد منتقل شود . کار با پله های برقی انجام میگیرد . دمپرها بلدوزرها و مته های حفاری در محل کار برای ساختن سد به محل آورده میشوند . در لبه باز مشرف به دره دهکده ای به سرعت بنا میشود . دهکده ای بسیار مناسب برای اسکان هرچه مرفحانه تری که یک جامعه 500 نفره ایتالیایی بتوانند در آن آب و هوای گرم بیابانی به مدت سه سال اقامت کنند . همزمان با حفاریها و احداث دفاتر کار ، سایر تاسیسات فنی و اداری ، یک نیروگاه برق حرارتی مدرن با قدرت 9000 اسب بخار برای تولید انرژی مورد نیاز کار و دهکده ، یک کارگاه بزرگ مکانیکی ، یک بیمارستان مجهز به تمام امکانات و پزشکان شبانه روزی ایتالیایی آماده پذیرش بیماران ، مدرسه ای با معلمین ایتالیایی برای بچه ها از کلاس اول ابتدایی تا دبیرستان  و کلیسای سانتا باربارا ، سایر امکانات رفاهی نظیر استخرهای شنا ، زمینهای بازی و ورزش ، سینما در فضای آزاد ، سلف سرویس مجهز و آشپزهای ایتالیایی و جیره های غذایی مشخص برای همه حتی پیش خدمتان ایتالیایی ، که تماما توسط شرکت  امپریزیت ساخته شدند .


طبیعت منطقه
دهکده احداثی

حفاریها برای سد در شهریور 1339 شروع شد و در شرایط بینهایت سخت و دشوار انجام میگرفت . رسیدن به قعر رودخانه در مرداد 1340 تحقق یافت . سپس پی ریزی فونداسیون شروع شد .ابتدا کار در قسمت فوقانی بود . عملیات حفاری تکمیل شد و بیش از هفتصد هزار مترمکعب تخته سنگ از حفاریها برداشته شد . شن و ماسه مورد نیاز بتن از معادن کوهپایه در 25 کیلومتری محل سد و با رعایت کلیه مسایل آزمایشگاهی و دانه بندی دقیق استخراج میشد . مجموعا برای استخراج یک میلیون متر مکعب مورد نیاز تولید در حدود  2300 متر مکعب در روز بود . سیمان از فاصله 250 کیلومتری آورده میشد و در واگنهای مخصوصی به ایستگاه راه آهن مجاور اندیمشک آورده و از آنجا با تریلرها به محل آورده میشد . سیمان داخل سیلوهای مخصوص خالی شده و سپس به بچینگ (دستگاه تولید بتن) تلمبه میشد . شن و سنگریزه ها نیز از مجاری مخصوص تعبیه شده وارد بچینگ میشد . شن و ماسه توسط مکانیزم پیچیده ای خرد شده دسته بندی شده و در چهار گروه انبار میگردد سپس توسط تسمه نقاله هایی به سیلوی خنک کننده میرود و در آنجا با آب به دمای دو درجه سانتیگراد باقی میماند و درون یک غار بتوسط یخچالی با توان خنک کنندگی بالغ بر چهار میلیون و پانصد هزار واحد سرمایی در ساعت خنک میشوند . در حین احداث بچینگ مشکلات بسیاری که همگی برطرف شد وجود داشت من جمله ناپایداری سنگهای محل نصب بچینگ که بتوسط میله هایی مهار گردید .  تولید بتن از مهر ماه 1340 آغاز شد و تا آذر 1341 بطور بی وقفه (شبانه روزی) ادامه یافت و روزانه بیش از 3000 متر مکعب بتن تولید میشد . در هر بار حمل بتن هجده تن بتن بتوسط سطلهای مخصوص جابجا میشد که با شروع بتن ریزی بطور بی وقفه ادامه داشت و توسط ویبراتورهای بزرگ و مخصوص متراکم میشد . روز بروز سد در حال رشد و نمو بود و میرفت تا شکل ویژه خود را بگیرد .


در این میان مدخلهای تونل سرریزها در ساحل چپ داشت شکل میگرفت . حفاری برای خروج سرریز برای اولین بار در تاریخ جهان در مقطع کامل تونلی که قطرش پانزده متروشش سانتیمتر بود ، با استفاده از یک دستگاه حفاری عظیم که 14 مته سنگبری را با خود حمل میکرد صورت میگرفت . این دستگاه حفاری در همان محل کار طراحی و ساخته شده بود . وقتی سد به تراز 225 متری رسید شیرهای آبیاری کار گذاشته شدند . اولین قطعه پیش ساخته از بتن مسلح به وزن 19 تن برای ساختن سکوی فضایی به منظور کنترل شیرهای آبیاری است . با رسیدن به تراز تقریبی تاج دریچه های سر ریز نصب شده اند ودر داخل آنها اندود کاری مجاری ادامه دارد . این کار بتوسط یک جعبه متحرک روان به وزن 63 تن و دارای جکهای هیدرولیکی بمنظور حرکت شعاعی به همه طرف و مجهز به دو عدد جرثقیل ایمنی بزرگ انجام میگیرد . دهانه خروجی سرریز ها در شکل نهایی خود ظاهر میشوند .

اندود داخل تونل
دستگاه حفر تونل برای اولین بار در ایران و در این پروژه طراحی و ساخته شد

ترانس فورمرها هر یک به وزن 96 تن از بندر خرمشهر واقع در فاصله 400 کیلومتری آورده شده اند و به محوطه نصب ترانسها حمل میشوند که در خود نیروگاه در درون غار دست سازی به طول تقریبی 76 متر و عرض 18 متر و ارتفاع 35 متر است . ترانسها در آن مستقر میشوند و منتاژ کردن توربینها و ژنراتورها در حال انجام است . همزمان کار در کلیدخانه نیروگاه در مراحل پایانی است و همزمان نصب دکلهای انتقال برق با ولتاژ قوی در دست اجراست . انرژی ترانسفرماتورها که از آب رام شده رودخانه دز حاصل شده بوسیله خطوط رابط از ژنراتورها به کلیدخانه نیروگاه واقع در محوطه مشرف به دره خواهد رسید . از آنجا یک شبکه 132 هزار ولتی با ایستگاه های فرعی خود تمامی خوزستان را زیر پوشش خواهد گرفت و جریان برق را حتی تا خلیج فارس نیز خواهد رساند .
 



در آبان ماه 1341 تونل انحراف آب بسته و کار آبگیری سد آغاز میشود . و کار ساخت سد در شرف اتمام است . آخرین دستکاریها انجام میگیرد و به زودی طبیعت به حالت اولیه خود باز خواهد گشت و با انجام این کار دشوار تحت فرامین بشر ، رفاه عادی منطقه ای به وسعت یک سوم شبه جزیره ایتالیا که همان استان زرخیز خوزستان است تامین خواهد شد . سر انجام با پایان سد ، آبگیری آن هم پایان یافته و خطوط نیرو آماده انتقال برق شده و همه چیز همزمان به اتمام میرسد . و در روز پرشکوهی با حضور آریا مهر و دست مبارک ایشان برای این سرزمین ، این نیروگاه آغاز بکار مینماید . 


در آن دره که روزی خالی از همه چیز ولم یزرع بود اکنون دریاچه ای به طول بیش از شصت کیلومتر و ظرفیت بیش از سه میلیارد متر مکعب آب وجود دارد که منشا اثرات خیر و حتی تعدیل آب و هوای این منطقه خواهد شد . این سد با ارتفاع 5/203 متراز روی فونداسیونش، ششمین سد بزرگ جهان تا آن زمان و بلندترین سد خاور میانه بوده و از نوع بتنی نازک دوقوسی است . برای ساختن بدنه سد چهارصد و شصت هزار مترمکعب بتن مصرف شده و حجمی معادل چهارصدو سه هزار مترمکعب تخته سنگ و سنگریزه حفاری شده است و کل مقادیر حفاری شده برای اجرای کلیه تاسیسات این سد حجمی برابر یک میلیون مترمکعب بوده است . یکصد نفر تکنسین ایتالیایی و 426 نفر کارگر ماهر به اتفاق دوهزار نفر ایرانی که از سراسر کشور استخدام شده بودند مجموعا معادل چهارده میلیون ساعت کار انسانی را در محل پروژه انجام داده اند .

۴ نظر:

ناشناس گفت...

نور به قبرش ببار،كشوري كه به راحتي دجار قحطي شد و نصف جمعيتش در عرض دو سال هلاك شدند رو به كجا رسوندند اينا!!!

ناشناس گفت...

khoda lanat kone jomhury eslamy

Unknown گفت...

ممنونم از توجهتون

ناشناس گفت...

لعنت بر خريت انسان
لعنت بر طمع و ميل به مفت خوري
لعنت براون مغول هندي